Przedmiot działalności i kompetencje
Szkoła Podstawowa Specjalna funkcjonuje dla potrzeb uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim, umiarkowanym, znacznym i głębokim oraz dla dzieci z autyzmem i z niepełnosprawnością sprzężoną. Pracownie przedmiotowe kształcenia ogólnego stwarzają bardzo dobre warunki do ogólnego rozwoju ucznia o specjalnych potrzebach edukacyjnych. W szkole funkcjonuje pracownia komputerowa, pracownia ekologiczna, przyrodnicza, matematyczna, polonistyczna, zajęć artystycznych, muzyczna. Dla uczniów Szkoły Przysposabiającej do Pracy otworzono pracownię gospodarstwa domowego. Do dyspozycji uczniów jest skomputeryzowana, multimedialna biblioteka, zaspokajająca ich potrzeby czytelnicze. Gabinety specjalistyczne obejmują uczniów kompleksową opieką w zakresie:
- logopedii,
- terapii EEG Biofeedback,
- terapii metodą Tomatisa,
- terapii metodą Integracji Sensorycznej,
- terapia Behawioralna,
- pomocy psychologicznej i pedagogicznej,
- gimnastyki korekcyjnej, hydroterapii, rewalidacji indywidualnej.
Dla zainteresowanej młodzieży prowadzimy zajęcia metodą ruchu rozwijającego Weroniki Sherborne, zajęcia taneczne i muzyczne.
W budynku szkoły znajduje się sala gimnastyczna oraz siłownia
W klasach początkowych realizuje się całościowe nauczanie metodą ośrodków pracy. Jest to polska metoda powstała w wyniku przekształcenia i adoptowania do naszych warunków metody Decroly’ego, której autorką jest Maria Grzegorzewska. Metoda polega na odpowiednim doborze i takim stosowaniu metod i technik nauczania, które umożliwiają dzieciom upośledzonym umysłowo poznanie, zrozumienie i przyswojenie określonego programem wiedzy, umiejętności i nawyków.
Stosowanie metody ośrodków pracy opiera się na następujących założeniach organizacyjnych:
- W danej klasie uczy tylko jeden nauczyciel będący jednocześnie wychowawcą.
- W każdym dniu nauki szkolnej treści nauczania i wychowania poszczególnych przedmiotów przeplatają się i łączą, tworząc całość dydaktyczną, nazywaną dziennym ośrodkiem pracy.
- W ciągu całego dnia pracy szkolnej realizowany jest jeden temat dnia, nazywany tematem dziennego ośrodka pracy.
Zajęcia przeprowadzane są często w naturalnych warunkach, co pozwala realizować założenia nauczania początkowego. Uzyskanie pozytywnych efektów stosowania metody ośrodków pracy wymaga od nauczyciela postępowania zgodnego z zasadami obowiązującymi w pedagogice specjalnej. Szczególne znaczenie mają tutaj:
- Zasada gruntownej znajomości dziecka upośledzonego oraz przychodzenia mu z pomocą racjonalną i specjalistyczną,
- Zasada dostosowania poczynań pedagogicznych do możliwości i potrzeb dziecka oraz warunków środowiskowych,
- Zasada aktywnego i świadomego udziału dzieci w pracy pedagogicznej,
- Zasada akceptacji dziecka,
- Zasada terapii pedagogicznej.
Celem pracy szkoły w klasach I – III jest stopniowe zapoznawanie dziecka z jego otoczeniem. Przedmiotem, który wprowadza je w te zagadnienia jest środowisko społeczno – przyrodnicze. W czasie nauczania pozostałych przedmiotów dzieci poszerzają i pogłębiają zdobyte wiadomości. Podstawowym zadaniem jest nauczenie dzieci czytania, pisania, liczenia oraz poprawnego wysławiania się. Dzieci zapoznają się ze stosunkami ilościowymi zachodzącymi w najbliższym otoczeniu, uczą się posługiwania określonymi narzędziami pracy i wykonywania prostych czynności. Ponadto uczą się też współżycia i współdziałania w grupie, właściwego zachowania się w szkole i w domu, dbałości o porządek, o własne bezpieczeństwo i zdrowie. Na tym etapie wyrabia się szacunek do pracy, kształtuje zamiłowanie ekspresji plastycznej i muzycznej.
Wszystkie wersje tej strony:
W celu uzyskania dostępu do wersji archiwalnej strony skontaktuj się z redaktorem.
- 11-02-2013 - Edycja treści
- 01-02-2013 - Utworzenie treści
Statystyka odsłon tej strony:
Łączna liczba odsłon wszystkich wersji tej strony: 702